Artykuł aktualny na dzień 03-06-2024
Jakich błędów nie popełniać w statucie gminy
Wojewoda lubelski skutecznie podważył przed sądem zapisy statutu gminy miejskiej dotyczące zasad organizacji prac rady gminy. W artykule zestawiamy błędy popełnione przez gminę.
Statut stanowi o ustroju gminy (art. 3 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.). Szereg przepisów tej ustawy wskazuje, co powinno być uregulowane w statucie.
Przepis ustawy o samorządzie gminnym | Norma wprowadzona przez przepis |
art. 3 ust. 1 | statut stanowi o ustroju gminy |
art. 22 ust. 1 | statut gminy określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy |
art. 5 ust. 3 | w statucie powinny znaleźć się uregulowania dotyczące zasad tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej |
art. 11b ust. 3 | zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich |
art. 18a ust. 5 | zasady i tryb działania komisji rewizyjnej |
art. 23 ust. 2 | zasady tworzenia i działania klubów radnych |
art. 51 ust. 3 | określenie uprawnień jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy |
Dla kwestii organizacji prac rady gminy istotny jest zwłaszcza art. 22 ust. 1 u.s.g. Według rozstrzygnięcia WSA w Lublinie z 5 października 2023 r. (sygn. akt III SA/Lu 318/23) właśnie ten przepis nie został prawidłowo zastosowany w analizowanym statucie.