Porada
Ewidencja księgowa zakupu środka trwałego przez państwową jednostkę budżetową
Państwowa jednostka budżetowa otrzymała fakturę VAT na zakup środka trwałego na łączną kwotę 3043,50 zł, obejmującą dwie pozycje: 1) Laptop: Netto: 2 450,00 zł VAT: 563,5 zł Brutto: 3 013,50 zł 2) Transport: Netto: 24,39 zł VAT: 5,61 zł Brutto: 30,00 zł Jak ustalić wartość początkową środka trwałego podlegającą amortyzacji, biorąc pod uwagę fakt, że jednostka wykonuje zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione z VAT, a laptop został przeznaczony dla głównego księgowego, tym samym będzie wykorzystywany do wykonywaniu obu rodzajów czynności. Współczynnik odliczenia VAT na rok 2013 wynosi 28%. Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa zakupu tego środka?
Za cenę nabycia środka trwałego uważa się cenę zapłacona zbywcy (u podatników VAT jest to cena netto), powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania (ujęcie w ewidencji środków trwałych). Ponadto u podatników VAT wykonujących czynności opodatkowane oraz czynności zwolnione część kwoty podatku naliczonego, której nie mogą oni odliczyć, zwiększa wartość środka trwałego. To zwiększenie wartości początkowej dotyczy kwoty podatku naliczonego, jaka wynika z proporcji odliczania. W naszym przypadku jest to 28 %, więc nieodliczone 72 % zwiększa wartość początkową. Tak więc w naszym przypadku na wartość początkową składały się będą ceny netto laptopa oraz transportu, a ponadto do wartości początkowej doliczyć należy 72 % związanego z nią sumą kwot podatku naliczonego ( 565,50 + 5,61).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right