Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2014-06-13

Jak ustalić wartość ulepszonego środka trwałego

Spółka posiada (środek trwały) budynek w którym w jednej części znajdują się pomieszczenia biurowe murowane tradycyjnie, natomiast w drugiej części znajduje się pomieszczenie tzw. garaż dla lokomotyw spalinowych. Ta część jest zbudowana inaczej (dół murowany a góra konstrukcja metalowa obita blachą trapezową). W najbliższym czasie zamierzamy rozburzyć część biurową ze względu na jej stan techniczny i nieopłacalność remontu. Ponieważ ściana oddzielająca te części budynku jest wspólna to ona również będzie rozebrana, a w to miejsce powstanie ściana z płyt tzw. Paneltech (dwie warstwy blachy a wewnątrz styropian). Jak należy przeprowadzić ewidencję tych zdarzeń gospodarczych a szczególnie jak rozwiązać sprawę podatkowo?

Na podstawie brzmienia niżej wskazanych przepisów ustawy UoR oraz ustawy uPDOP powiedzieć należy, że w naszym przypadku będziemy mieli do czynienia z ulepszeniem środka trwałego. Z tego względu najpierw niezbędnym będzie ustalenie o ile zmniejszy się wartość początkowa budynku (wartość księgowa netto z uwzględnieniem dotychczas dokonanych odpisów amortyzacyjnych) z uwagi planowaną rozbiórkę jego części. Następnie po zakończeniu robót ulepszających należało będzie doliczyć ich wartość do zmniejszonej wartości początkowej, ustalając w ten sposób wartość ulepszonego środka trwałego. Ta nowa wartość początkowa stanowiła będzie podstawę do określenia kwoty odpisów amortyzacyjnych, liczonych z zastosowaniem dotychczasowej stawki amortyzacyjnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00