Artykuł
Outsourcing bhp
Obowiązkiem każdego pracodawcy jest zagwarantowanie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Takie zobowiązanie spoczywa na każdym pracodawcy, bez względu na to, w jaki sposób zatrudnia ludzi, oraz niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. Na pracodawcy ciąży również odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Ograniczenie odpowiedzialności pracodawcy w tym zakresie nie jest możliwe nawet w sytuacji, w której część obowiązków przejmuje pracownik lub powierza się wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Przepisy Kodeksu pracy dopuszczają w pewnych określonych przypadkach wykorzystanie specjalistów spoza zakładu pracy, czyli w modelu tzw. outsourcingu bhp.
Czym jest służba bhp
Zasady tworzenia, organizacji, działania, uprawnień i kwalifikacji służby bezpieczeństwa i higieny pracy określają przepisy art. 23711 Kodeksu pracy oraz rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z art. 23711 § 1 Kodeksu pracy obowiązek utworzenia służby bhp poprzez zatrudnienie etatowego pracownika powstaje w momencie zatrudnienia więcej niż 100 pracowników. W przypadku pracodawcy zatrudniającego mniej niż 100 pracowników, może on powierzyć wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.
Pracodawca mający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp może sam wykonywać zadania tej służby, jeżeli:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right