Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.131.2024.2.ENB

Skutki podatkowe wypłaty stypendiów i możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe w części dotyczącej zastosowania zwolnienia przedmiotowego do stypendiów wypłacanych uczniom i studentom, oraz jest nieprawidłowe w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów i obowiązku poboru zaliczek na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od stypendiów wypłacanych osobom, które nie są uczniami lub studentami.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych wypłaty stypendiów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 kwietnia 2024 r. (data wpływu 22 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Gmina A przyznaje stypendia dla osób zajmujących się (...) na podstawie Uchwały Nr (...) Rady Gminy A z dnia (...) 2021 r.

Zgodnie z regulaminem mogą je otrzymać osoby zajmujące się (...), będące mieszkańcami Gminy A.

Stypendia przyznawane są w następujących dziedzinach:

(...)

Prawo do ubiegania się o stypendium za osiągnięcia w dziedzinach wymienionych powyżej przysługuje tym, którzy w ostatnim roku kalendarzowym:

1)(...);

2)(...);

3)(...).

Wnioski o przyznanie stypendium mogą składać osoby fizyczne - (...), a w przypadku osób niepełnoletnich rodzic lub opiekun prawny. Wnioski mogą też składać instytucje (...).

Stypendium udzielane jest ze środków budżetu Gminy A (...). Stypendium (...) wypłacane jest w formie pieniężnej. Maksymalna kwota stypendium wynosi: (...) zł dla jednej osoby na rok.

(...).

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Wysokość i zasady udzielania stypendium, o którym mowa we wniosku, zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, tj. w uchwale Rady Gminy z dnia (...) 2021 r. nr (...).

Pytania

1)Czy wyżej wymienione stypendia wypłacane uczniom i studentom korzystają ze zwolnienia podatkowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2)Czy wyżej wymienione stypendia wypłacane pozostałym osobom, tj. osobom które nie są uczniami i studentami korzystają ze zwolnienia podatkowego w myśl art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem – w zakresie pytania nr 1 – wyżej wymienione stypendia wypłacane uczniom i studentom korzystają ze zwolnienia podatkowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się z podatku dochodowego od osób fizycznych stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3800 zł.

Państwa zdaniem, do przedmiotowych stypendiów przyznawanych dla uczniów i studentów w oparciu o postanowienia przytoczonej wyżej uchwały, zastosowanie winien znaleźć zapis art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na ustanowienie zasad pomocy przez organ stanowiący Gminy. Tak więc udzielane przez Gminę świadczenie wprost wpisuje się w przepisy stanowiące o zwolnieniu w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Państwa zdaniem – w zakresie pytania nr 2 – zdaniem płatnika wyżej wymienione stypendia wypłacane pozostałym osobom, tj. osobom które nie są uczniami i studentami nie korzystają ze zwolnienia podatkowego w myśl art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niniejsze regulacje wprost stanowią, że zwolnienie z podatku dochodowego można zastosować dla:

a)stypendiów dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendiów dla uczniów i studentów przyznanych przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł (pkt 40b),

b)wartości wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności (pkt 68),

c)wygranych i nagród otrzymanych przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty (pkt 115).

Wyżej wymienione zwolnienia nie obejmują stypendiów otrzymanych przez osoby nie będące uczniami i studentami, co prowadzi do wniosku, że tego rodzaju przychody nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. W sytuacji gdy stypendia przyznane są dla osób fizycznych, które zostały wymienione w treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to wówczas wskazany przychód należy przypisać do działalności wykonywanej osobiście. Wówczas na Gminie jako płatniku ciąży obowiązek pobrania od przychodów zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 tej ustawy. Przychód ten oraz pobrana zaliczka na podatek dochodowy winny być wykazane w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) sporządzonej za dany rok podatkowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe w części dotyczącej zastosowania zwolnienia przedmiotowego do stypendiów wypłacanych uczniom i studentom, oraz jest nieprawidłowe w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów i obowiązku poboru zaliczek na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od stypendiów wypłacanych osobom, które nie są uczniami lub studentami.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w tej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym odrębnymi źródłami przychodów jest:

‒ działalność wykonywana osobiście (pkt 2),

‒ inne źródła (pkt 9).

Na podstawie art. 13 pkt 2 ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są „inne źródła”.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł. Przy czym, ustawodawca wprost wyszczególnił przychody ze stypendiów (poza stypendiami sportowymi przyznawanymi na podstawie odrębnych przepisów, które zostały wprost wymienione w art. 13 pkt 2 ustawy) jako objęte tym właśnie przepisem.

Nie oznacza to jednak, że wszystkie stypendia podlegają opodatkowaniu. Niektóre z nich, wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, określonym w art. 21 ust. 1 cyt. ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3800 zł.

Zatem, zwolnienie z opodatkowania stypendiów – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3800 zł – zawarte w przywołanym wyżej przepisie ustawy, może być zastosowane w sytuacji, jeżeli:

świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,

wysokość i zasady udzielania tych świadczeń są określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź

świadczenia te są przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego na podstawie regulaminów zatwierdzających przez organy statutowe udostępnionych do publicznej wiadomości we wskazanych formach.

Omawiane zwolnienie uzależnione jest od wysokości rocznego stypendium. Wolna od podatku dochodowego jest bowiem kwota nieprzekraczająca 3800 zł rocznie. Jeżeli wypłacane stypendium przekracza powyższą kwotę, nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionych przez Państwa opisów zdarzeń wynika, że:

beneficjentami przyznawanego stypendium zgodnie z regulaminem mogą być osoby zajmujące się (...), będące mieszkańcami Gminy A,

maksymalna kwota stypendium wynosić będzie (...) zł dla jednej osoby na rok,

wysokość i zasady udzielania stypendiumzostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, tj. w uchwale Rady Gminy z dnia (...) 2021 r. nr (...).

W konsekwencji uznać należy, że w sytuacji gdy wskazane we wniosku stypendia otrzymają uczniowie lub studenci, to stypendia te objęte będą zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić jednak należy, że nawet gdy wypłacane uczniom i studentom stypendium w całości objęte jest ww. zwolnieniem przedmiotowym, to istnieje obowiązek wystawienia informacji podatkowej (PIT-11) i wykazania w tej informacji kwoty stypendiów zwolnionych z opodatkowania.

Stosownie bowiem do art. 35 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru, i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania.

W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy do stypendiów wypłacanych uczniom i studentom należało uznać za prawidłowe.

Przechodząc do skutków podatkowych wypłaty opisanych we wniosku stypendiów na rzecz osób które nie są uczniami lub studentami, zgodzić się z Państwem należy, że nie korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 ust. 1 przewiduje również inne zwolnienia przedmiotowe odnoszące się do świadczeń w postaci stypendiów, i tak przykładowo wolne od podatku dochodowego są/jest:

część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium (pkt 23a lit. a);

stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy; w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki (pkt 39);

stypendia i inne środki finansowe, o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (Dz.U. z 2023 r. poz. 843) (pkt 39a);

stypendia przyznawane przez instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, z ich funduszy stypendialnych (pkt 39b);

stypendia, o których mowa w art. 70b ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz.U. z 2020 r. poz. 1796) (pkt 39c);

stypendia i inne świadczenia otrzymywane w ramach programu wymiany stypendialnej Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta (pkt 30d);

stypendia, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2017 r. o Instytucie Solidarności i Męstwa imienia Witolda Pileckiego (Dz.U. z 2022 r. poz. 475) (pkt 39e);

stypendia otrzymywane w ramach programów stypendialnych Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego (pkt 39ea);

stypendia doktorskie i inne środki finansowe otrzymane w ramach konkursów na stypendia doktorskie organizowanych przez Narodowe Centrum Nauki oraz stypendia naukowe otrzymane na podstawie regulaminów przyjętych przez Radę Narodowego Centrum Nauki (pkt 39f);

stypendia, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o Instytucie Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego (Dz.U. poz. 2463 oraz z 2023 r. poz. 1672) (pkt 39h).

Pozostałe stypendia (niewymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych od których nie zaniechano poboru podatku na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze, że wskazane we wniosku stypendia wypłacane na rzecz osób niebędących uczniami lub studentami stanowią przychód z innych źródeł, który nie mieści się w zakresie żadnego z ww. zwolnień przedmiotowych, jak również nie zaniechano od nich poboru podatku, to jako płatnik są Państwo zobowiązani do obliczenia, poboru i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych tym osobom fizycznym stypendiów.

W przypadku stypendiów obowiązek poboru zaliczek został uregulowany w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem:

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązaneosoby prawne i ich jednostki organizacyjne, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów.

W myśl natomiast art. 35 ust. 2 ustawy:

Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 2 albo 3, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Stosownie do art. 39 ust. 1 ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

W przypadku wypłaty stypendiów na rzecz osób, które nie są uczniami lub studentami są Państwo również zobowiązani do wystawienia informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11, i wykazania w nich zarówno wypłaconych stypendiów, jak i pobranych zaliczek.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie w jakim dotyczyło obowiązku poboru zaliczek od stypendiów wypłacanych na rzecz osób które nie są uczniami lub studentami w oparciu o art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00