Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 131
Wersja aktualna od 2016-10-28
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 131
Wersja aktualna od 2016-10-28
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 75
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 28 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1554/2013

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 września 2013 r. na samolocie BOEING B73 7-400, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Po zajęciu poziomu przelotowego 270 przy palącej się sygnalizacji RAM DOOR FULL OPEN załoga zauważyła nieprawidłową wartość wysokości kabinowej wynoszącą około 9000'. Ponieważ przelot odbywał się nad Atlantykiem (brak lotnisk zapasowych w pobliżu) z obawy przed ewentualnym pogorszeniem sytuacji przez zmianę systemu pressuryzacji na STANDBY lub MANUAL postanowiono wstrzymać się z próbą zamknięcia zaworu do osiągnięcia rozsądnej odległości od dogodnego lotniska zapasowego. Wskazania wysokości kabinowej były stabilne w rejonie 9000'. Po minięciu punktu VALDI nastąpił CABIN ALTITUDE WARNING. Załoga założyła maski tlenowe, wykonała CABIN ALTITUDE WARNING checklist i w modzie MANUAL DC przywrócono normalną wysokość kabinową. Dalszy lot przebiegał bez problemów. Sterowanie wysokością kabinową w modzie MANUAL DC odbywało się prawidłowo. Załoga po locie wypełniła raport ASR. Obsługa techniczna w WAW wykonała testy systemu hermetyzacji według AMM 21-31 – 0 P501-509. Testy nie wykazały nieprawidłowości w pracy układu hermetyzacji kabiny. Samolot został dopuszczony do eksploatacji. Po drugim wystąpieniu usterki w dn. 30.09.2013 r. opracowany został zakres działań zmierzających do jej lokalizacji. Możliwości jego wykonania ograniczone były dostępnością samolotu na ziemi. Troubleshooting systemu regulacji ciśnienia kabinowego samolotu B737 jest żmudny i czasochłonny, nie da się go wykonać w krótkich przerwach pomiędzy rejsami. W tym czasie samolot był w ciągłej eksploatacji. W dniu 4.10.2013 r. usterka wystąpiła ponownie i samolot przekazano służbom technicznym. W wyniku przeprowadzonej analizy i prac na samolocie stwierdzono, że bezpośrednią przyczyną tej usterki hermetyzacji był uszkodzony zawór upustowy. Po wymianie zaworu usterka ustąpiła. Uszkodzony zawór został wysłany do producenta celem naprawy, nie ma informacji o przyczynie niesprawności. Po naprawie został ponownie zabudowany na samolocie w dniu 21.02.2014 r. Usterki zaworów upustowych występują dość często, w/w był w okresie ostatnich trzech lat trzy razy w naprawie u producenta. Zgodnie z programem obsługi pełny remont zaworu jest wykonywany co 12000FH. Zawór z omawianego samolotu miał nalot 2299 FH od remontu.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną zdarzenia lotniczego była usterka zaworu upustowego systemu hermetyzacji kabiny.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

– służby techniczne opracowały plan prac mających na celu lokalizację usterki;

– w wyniku przeprowadzonej analizy i prac na samolocie wymieniono uszkodzony zawór upustowy.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00