Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 107
Wersja aktualna od 2017-02-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 107
Wersja aktualna od 2017-02-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 104
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 9 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 138/2012

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 lutego 2012 r. na samolocie Embraer E170-100, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inny”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 21.02.2012 r na wznoszeniu, krótko przed zajęciem poziomu przelotowego, pojawiło się podświetlenie przycisków na dolnych panelach: L/H R/H REV. PANELS ADS IRS WATER DUMP GND PROX TERRAIN INHIBIT, GND PROX INHIBIT G/S, LG WARNING INHIBIT. Kapitan po konsultacji z centrum operacyjnym podjął decyzję o powrocie na lotnisko startu. Podobna usterka pojawiła się dzień wcześniej na tym samym samolocie. Po lądowaniu samolot został wycofany z eksploatacji celem usunięcia usterki. Obsługa techniczna wymieniła trzy dolne panele z przyciskami: WATER DUMP, GND PROX TERRINHIB/EMERG PRK BRK GND PROX G/S INHIB/LG WRN INHIB AND LH/RH REV, zgodnie z dokumentami AMM 31-61-02, AMM 31-17-01 AMM 31-17-02 oraz AMM 38-11-16. Samolot przywrócono do eksploatacji w dniu następnym 22.02.2012. W czasie wykonywania rejsu MXP-WAW usterka powtórzyła się. Po lądowaniu w Warszawie obsługa techniczna zamieniła wyżej wymienione panele na panele zdemontowane z innego samolotu. Usterki nie udało się wywołać podczas postoju samolotu na ziemi wobec powyższego samolot dopuszczono do eksploatacji. W dniu 23.02.2012 w rejsie ZRH-WAW usterka pojawiła się ponownie. Po tym rejsie samolot ponownie został skierowany do hangaru. Tym razem znaleziono uszkodzenie izolacji wiązki elektrycznej W102-00598-22. Naprawiono uszkodzenie izolacji. Samolot przywrócono do eksploatacji w dniu 24.02.2012 r. Usterka nie powtórzyła się.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną incydentu było uszkodzenie izolacji wiązki elektrycznej W102-00598-22.

Zastosowane środki profilaktyczne:

Działania podjęte przez użytkownika:

1. Opracować biuletyn informacyjny dla floty ERJ 170 dotyczy niniejszego zdarzenia

2. Przekazać raport z przeprowadzonego badania do organizacji obsługowej do wykorzystywania podczas okresowych szkoleń personelu technicznego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00