Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 137
Wersja aktualna od 2017-02-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 137
Wersja aktualna od 2017-02-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 133
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2575/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 września 2016 r. na śmigłowcu Bell-407, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W dniu 27-09-2016 r. załoga wykonywała przelot z m. Wysogotowo znajdującej się w CTR EPPO do Konstancina. W trakcie lotu po 1 h i 12 min. włączyła się sygnalizacja (XSIN CHIP), tj. opiłki w przekładni głównej. Sygnalizacja lampka koloru żółtego. Zgodnie z procedurą przewidzianą w takiej sytuacji załoga przystąpiła do wykonania lądowania zapobiegawczego. Lądowanie odbyło się w terenie przygodnym w rejonie m. Nieborów bez następstw. Po wylądowaniu, wyłączeniu silnika i urządzeń pokładowych, załoga powiadomiła służbę FIS oraz dział techniczny operatora o zaistniałej sytuacji. Na miejsce zdarzenia przybył Kierownik Organizacji Obsługowej będący jednocześnie mechanikiem poświadczającym obsługi na śmigłowcu Bell-407. W trakcie oględzin CHIP DETEKTORÓW (3 sztuki) stwierdził na jednym z nich obecność jednego opiłka o wymiarach 1x1,5 mm. Po usunięciu opiłka i oczyszczeniu CHIP DETEKTORÓW wykonano próbę śmigłowca na ziemi, w zakresie mały gaz do obrotów 100% NR (obroty wirnika nośnego). Nie stwierdzono ponownego pojawienia się sygnalizacji XSIN CHIP. Na podstawie wykonanych czynności obsługowych dopuszczono śmigłowiec do lotu, dokonując stosownych zapisów w książce PDT. Załoga wykonała lot na miejsce stałego bazowania do EPBC lot. Bemowo. Lot oraz lądowanie odbyły się bez uwag. Nie udało się zachować opiłka, ponieważ w trakcie wykonywania czynności sprawdzających upadł on na podłoże, a zarówno jego wielkość jak i fakt, że obsługa wykonywana była w warunkach nocnych nie udało się jego odnalezienie. W dniu 28-09-2016 r. wykonano profilaktycznie ponowne sprawdzenie CHIP DETECTORÓW przekładni głównej na okoliczność występowania nieprawidłowości opiłków. Nieprawidłowości nie stwierdzono.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Nie ustalono. Zagubienie opiłka uniemożliwia ustalenie jego pochodzenia poprzez wykonanie stosownych analiz.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

– z zaistniałym incydentem zapoznać cały personel lotniczy GAS Sp. z o.o.,

– szczególną uwagę zwrócić na zapisy w Aircraft Maintenance Manual Bell-407 w odniesieniu do czynności jakie należy wykonać w zależnościom ilości, kształtu i wielkości opiłków.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00