Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 266
Wersja aktualna od 2017-02-23
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 266
Wersja aktualna od 2017-02-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 258
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2359/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 września 2016 r. na samolocie Cessna 185, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T8 – Osprzęt i urządzenia radiowe (awionika)”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Na lotnisku w Bielsku Aleksandrowicach (EPBA) odbywały się skoki spadochronowe prowadzone przez prywatną firmę. Nad lotniskiem nie ma wydzielonej strefy spadochronowej, dlatego aby dokonać zrzutu w przestrzeni kontrolowanej (powyżej FL 100) na zrzuty składany jest plan lotu. Około godziny 12:00 LMT pilot wystartował na kolejny 5. zrzut skoczków. Zbliżając się do FL 090 uzyskał od kontrolera APP EPKK zgodę na wznoszenie do FL110. Przed osiągnięciem tego poziomu, kiedy samolot osiągnął FL 103-105, kontroler APP EPKK poinformował pilota, że informacja pochodząca z transpondera nie zawiera wysokości. Pilot chciał powiadomić kontrolera, że transponder jest ustawiony na mod C, ale wtedy stwierdził problemy z łącznością radiową – początkowo brak nadawania, a po ok. 2 min. również odbioru. Po zrzucie skoczków pilot obniżył lot opuszczając przestrzeń kontrolowaną. Po lądowaniu zatelefonował do biura obsługi załóg w celu zamknięcia planu lotu i równocześnie prosił o powiadomienie APP EPKK o utracie łączności i zwolnieniu przestrzeni kontrolowanej.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Wykonywanie lotu z wyłączonym alternatorem, co spowodowało spadek napięcia akumulatora pokładowego, a w konsekwencji nieprawidłowe działanie transpondera i brak łączności radiowej.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia było niezauważenie przez pilota podczas lotu światła lampki kontrolnej (High voltage) podświetlonej pełnym słońcem.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00