Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 272
Wersja aktualna od 2017-02-23
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 272
Wersja aktualna od 2017-02-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 264
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 542/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 01 kwietnia 2016 r. na śmigłowcu Boeing H47, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H3 – Błędy w komunikowaniu”
„H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 29 kwietnia 2016 r.

Strefa kontrolowana lotniska Bydgoszcz-Szwederowo CTR EPBY. Kontroler organu kontroli lotniska (krl TWR EPBY) o godz. 09:30 UTC zauważył na wskaźniku radarowym SDD P_21 ok. 6 NM na południowy zachód od lotniska statek powietrzny (a/c) opisany READY42 na wysokości 1400 ft AMSL. W tej samej chwili otrzymała informację telefoniczną od informatora FIS Gdańsk, że a/c miał ominąć przestrzeń kontrolowaną CTR EPBY od północy, i że żadna służba ruchu lotniczego nie posiada obecnie łączności z załogą. Załoga H47 kontynuowała lot z kursem północno-zachodnim do opuszczenia przestrzeni kontrolowanej przelatując przez oś drogi startowej 26/08 w odległości ok.10NM od jej progu. W czasie zdarzenia w TMA i CTR EPBY nie było żadnych innych operacji powietrznych. Według relacji informatora FIS Gdańsk załoga H47 wykonywała lot zgodnie z przepisami VFR na wysokości 1600 ft AMSL z lotniska Szymany (EPSY) na lotnisko Mirosławiec (EPMI), na który był złożony plan lotu. Załoga H47 nawiązała łączność z FIS Gdańsk o godz. 09:04 UTC bez identyfikacji radarowej, ponieważ echo a/c nie było widoczne na wskaźniku radarowym. Załoga H47 otrzymała informację o wartości ciśnienia regionalnego QNH i potwierdziła, że wykonuje lot z ominięciem przestrzeni powietrznej CTR EPBY. O godz. 09:28 UTC w okolicy punktu EPBYS informator FIS Gdańsk zauważył wskazania transpondera radaru wtórnego 7407 i znak wywoławczy READY42.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Nieuprawniony wlot w kontrolowaną przestrzeń powietrzną CTR EPBY.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00