Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2016 poz. 3564

Uchwała nr 20/94/2016 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi

z dnia 18 lipca 2016r.


1. Ryszard Paweł Krawczyk 10. Józefa Lucyna Michejda
2. Beata Kaczmarek 11. Bogusław Wenus
3. Ewa Śpionek 12. Grażyna Kos
4. Iwona Kopczyńska 13. Barbara Polowczyk
5. Anna Kaźmierczak 14. Paweł Dobrzyński
6. Bogdan Łągwa 15. Roman Drozdowski
7. Paweł Jaśkiewicz 16. Krzysztof Kozik
8. Łukasz Szczepanik 17. Tomasz Jan Karwicki
9. Agnieszka Kamyczek-Maszewska

Po rozpatrzeniu w dniu 18 lipca 2016 roku Uchwały Nr XXVI/334/16 Rady Miejskiej w Pabianicach z dnia 16 czerwca 2016 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i gimnazjów niepublicznych oraz publicznych niezaliczanych do sektora finansów publicznych, funkcjonujących na terenie Miasta Pabianice, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania, doręczonej Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w dniu 5 lipca 2016 roku, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2016r., poz. 446) oraz art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz.U. z 2016r., poz.561)
Kolegium uchwala, co następuje:

Stwierdza nieważność w części Uchwały Nr XXVI/334/16 Rady Miejskiej w Pabianicach z dnia 16 czerwca 2016 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i gimnazjów niepublicznych oraz publicznych niezaliczanych do sektora finansów publicznych, funkcjonujących na terenie Miasta Pabianice, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania, tj. w zakresie §1 ust. 2, z powodu sprzeczności z art. 80 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (j.t. Dz.U z 2015r., poz.2156 z późn.zm.)
UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2016 roku Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi doręczono Uchwałę Nr XXVI/334/16 Rady Miejskiej w Pabianicach z dnia 16 czerwca 2016 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i gimnazjów niepublicznych oraz publicznych niezaliczanych do sektora finansów publicznych, funkcjonujących na terenie Miasta Pabianice, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania (zwaną dalej Uchwałą).

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi wszczęło postępowanie nadzorcze wobec Uchwały. Przedmiotowa Uchwała została rozpatrzona przez Kolegium Izby na posiedzeniu w dniu 18 lipca bieżącego roku.

Analizując treść Uchwały Kolegium Izby ustaliło, że w §1 ust. 2 Rada Miejska w Pabianicach przyjęła następującą regulację: "Warunkiem udzielenia dotacji podmiotom, o których mowa w §1 ust. 1 pkt 1-5 jest przekazanie Miastu, przez osobę prowadzącą szkołę/przedszkole informacji o planowanej liczbie uczniów/dzieci nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji." W §1 ust. 1 Uchwały określono wysokość dotacji dla: pkt 1) niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych, o których mowa w art. 90 ust. 2a ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, pkt 2) niepublicznych przedszkoli, o których mowa w art. 90 ust. 2b tej ustawy, pkt 3) innych niepublicznych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 90 ust. 2d ww. ustawy, pkt 4) przedszkoli publicznych niezaliczanych do sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 80 ust. 2 wskazanej ustawy, pkt 5) niepublicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół podstawowych, które zgodnie z art. 71b ust. 2a ww. ustawy prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Z treści §1 ust. 2 wynika zatem, że przedszkolom publicznym niezaliczanym do sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 80 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, dotacja zostanie udzielona pod warunkiem, że osoba prowadząca takie przedszkole przekaże Miastu informację o planowanej liczbie uczniów/dzieci nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.

Mając na względzie §1 ust. 2 przedmiotowej Uchwały wskazać należy, że zakres upoważnienia przysługującego organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego do regulowania w drodze uchwały kwestii dotyczących dotacji dla przedszkoli publicznych, o których mowa w art. 80 ust. 2 ustawy o systemie oświaty wynika z art. 80 ust. 4 tej ustawy. Stosownie do tego przepisu, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 2-3b tego przepisu, oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawy obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji. Zdaniem Kolegium Izby, regulacja zawarta w §1 ust. 2 Uchwały de facto uzależnia przyznanie dotacji przez Miasto przedszkolom publicznym, o których mowa w art. 80 ust. 2 ustawy o systemie oświaty od spełnienia warunku polegającego na podaniu Miastu informacji o planowanej liczbie uczniów w określonym terminie. Wskazać należy, że ustawodawca nie uzależnił przyznania dotacji przedszkolom publicznym od podania w określonym terminie informacji o planowanej liczbie uczniów, jak również nie upoważnił w art. 80 ust. 4 ww. ustawy organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do wprowadzenia takiego warunku przyznania dotacji przedszkolom publicznym, w uchwale tego organu. W związku z tym, w ocenie Kolegium Izby, przyjmując regulację zawartą w §1 ust. 2 Uchwały w stosunku do przedszkoli publicznych, o których mowa w art. 80 ust. 2 ustawy o systemie oświaty Rada Miejska w Pabianicach naruszyła w sposób istotny art. 80 ust. 4 tej, bowiem przekroczyła zakres upoważnienia wynikający z tego przepisu. Regulację tę należało zatem wyeliminować z obrotu prawnego. Powyższe nie ma wpływu na obowiązek przekazania Miastu informacji o planowanej liczbie uczniów/dzieci nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji, przez osoby prowadzące podmioty niepubliczne objęte przedmiotową Uchwałą. Obowiązek spełnienia warunku przez te podmioty wynika bowiem wprost z przepisów ustawy o systemie oświaty.

Biorąc powyższe pod uwagę, postanowiono, jak w sentencji.

Od uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Skargę wnosi się do Sądu za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu uchwały.
Przewodniczący Kolegium

Prezes RIO w Łodzi Ryszard Krawczyk
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00