Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2016 poz. 3252

Uchwała Nr XXV/225/2016 Rady Miejskiej w Połczynie-Zdroju

z dnia 11 lipca 2016 r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Połczyn-Zdrój

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2016 r., poz. 446) i art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. 2016 r., poz. 250) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego uchwala się, Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Połczyn-Zdrój.

§ 1. Uchwala się "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Połczyn-Zdrój" w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała nr XXIX/288/2012 Rady Miejskiej w Połczynie-Zdroju z dnia 10 grudnia 2012 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Połczyn-Zdrój (t.j. Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 07.10.2015 r. poz. 3785).

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Połczyna-Zdroju.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

Przewodniczący Rady


Janusz Podpora


Załącznik do Uchwały Nr XXV/225/2016
Rady Miejskiej w Połczynie-Zdroju
z dnia 11 lipca 2016 r.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Połczyn-Zdrój

Dział I.
Postanowienia Ogólne.

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku, a także wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt domowych i gospodarskich na terenach nieruchomości położonych na obszarze gminy Połczyn-Zdrój.

§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst pierwotny: Dz. U. z 1996 r. Nr 132 poz. 622, ze zmianami);

2) właścicielach nieruchomości - zgodnie z art. 2 ust 1 ustawy należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;

3) właścicielach lokali - należy przez to rozumieć osoby fizyczne lub prawne posiadające prawo do lokalu lub prawo odrębnej własności lokalu w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zmianami) lub posiadające spółdzielcze własnościowe prawo w rozumieniu ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zmianami);

4) umowach - należy przez to rozumieć umowy, o których mowa w art. 6 ust.1 ustawy;

5) gminnym punkcie zbiórki odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć, zlokalizowany na terenie gminy specjalnie w tym celu przygotowany i wyposażony obiekt, w którym mieszkańcy mogą przekazywać podmiotowi uprawnionemu, wyselekcjonowane odpady;

6) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych, zgodnie z zapisem art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, ze zmianami);

7) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady, które ze względu na duże rozmiary lub masę nie mieszczą się w typowych pojemnikach do odbioru odpadów komunalnych, stanowiących wyposażenie nieruchomości;

8) nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

9) harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie gminy Połczyn-Zdrój, uwzględniający zapisy niniejszego regulaminu dotyczące minimalnej częstotliwości odbioru odpadów, zależnej od rodzaju odpadów, miejsca ich wytwarzania oraz wytwórcy, opracowany przez podmiot odbierający odpady i zatwierdzony zarządzeniem Burmistrza; harmonogram ten będzie dostępny na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Połczynie-Zdroju oraz na tablicach ogłoszeń: Urzędu Miejskiego i poszczególnych sołectw;

10) podmiocie odbierającym odpady komunalne - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorstwo prowadzące działalność w zakresie wymienionym w art. 7 ustawy, do świadczenia usług w zakresie zbiórki i transportu odpadów komunalnych lub opróżniania szamb i transportu nieczystości płynnych, posiadającą wymagane zezwolenie na świadczenie usług w tym zakresie;

11) zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta, przebywające w pomieszczeniach mieszkalnych bądź na terenie nieruchomości, zgodnie z treścią art. 4 ust. 17 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106 poz. 1002, ze zmianami) co odpowiada treści Europejskiej Konwencji Ochrony Zwierząt Towarzyszących mówiącej, że jest to każde zwierzę utrzymywane lub przeznaczone do utrzymywania przez człowieka, w szczególności w jego otoczeniu domowym, dla osobistej przyjemności i dla towarzystwa;

12) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych, zgodnie z treścią art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 133, poz. 321 ze zmianami);

13) chowie zwierząt - rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymywania i użytkowania;

14) zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały zgodnie z art. 4 ust. 16 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 ze zmianami);

15) sezonie letnim - obejmuje okres od 1 maja do 30 września;

16) sezonie zimowym - obejmuje okres od 1 października do 30 kwietnia.

§ 3. Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy jest obowiązkiem Gminy.

§ 4. Usuwanie odpadów komunalnych z nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy jest obowiązkiem właścicieli tych nieruchomości. W tym celu właściciele tych nieruchomości winni zawrzeć z podmiotem, uprawnionym do odbioru i transportu odpadów komunalnych, stosowną umowę i wyposażyć nieruchomość w niezbędne pojemniki.

§ 5. Obowiązkiem właścicieli nieruchomości jest zapewnienie utrzymania czystości i porządku na terenie należących do nich nieruchomości poprzez:

1) prowadzenie selektywnego zbierania i przekazywanie przedsiębiorcy odpadów komunalnych, w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;

2) skreślony;

3) utrzymanie w stanie czystości pojemników;

4) przekazywanie zebranych odpadów podmiotowi odbierającemu odpady w terminach wyznaczonych harmonogramem dostarczanym właścicielom nieruchomości;

5) uprzątanie niezwłocznie po opadach: błota, śniegu, lodu z powierzchni chodników.

Dział II.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.

Rozdział 1. Selektywna zbiórka odpadów komunalnych.

§ 6. Zobowiązuje się wytwarzających odpady do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych i przekazywania ich podmiotowi odbierającemu odpady komunalne, w sposób opisany w niniejszym Regulaminie.

§ 7. Papier, karton, tekstylia, tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i gromadzić łącznie w odrębnym pojemniku.

§ 8. Szkło należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i gromadzić w odrębnym pojemniku.

§ 9. 1. Odpady kuchenne i ogrodowe oraz pozostałe odpady ulegające biodegradacji należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i gromadzić łącznie w odrębnym pojemniku. Wyjątek stanowią liście kasztanowców, porażonych przez szrotówka kasztanowcowiaczka, o których mowa w § 23.

2. Prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, odpadów kuchennych, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy.

3. Odpady zielone pochodzące z pielęgnacji drzew i krzewów, nie mieszczące się w pojemnikach, powinny być gromadzone odrębnie i przekazywane podmiotowi odbierającemu odpady komunalne.

§ 10. Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w aptekach na terenie gminy Połczyn-Zdrój lub do gminnego punktu zbiórki odpadów komunalnych. Wykaz aptek przyjmujących przeterminowane leki będzie dostępny na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Połczynie-Zdroju oraz na tablicach ogłoszeń: Urzędu Miejskiego i poszczególnych sołectw.

§ 11. Odpady, zawierające substancje niebezpieczne, (np. świetlówki, chemikalia, farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe opakowania po aerozolach i środkach ochrony roślin, itd.) należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych. Każdy posiadacz tych odpadów winien przekazać je do gminnego punktu zbiórki odpadów komunalnych.

§ 12. Zużyte baterie i akumulatory należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w gminnym punkcie zbiórki odpadów komunalnych lub w szkołach, świetlicach oraz w sklepach prowadzących sprzedaż tego rodzaju artykułów. Wykaz miejsc, w których znajdują się pojemniki na zużyte baterie będzie dostępny na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Połczynie-Zdroju oraz na tablicach ogłoszeń: Urzędu Miejskiego i poszczególnych sołectw.

§ 13. Odpady wielkogabarytowe, zużyte opony oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych. Odpady te będą odbierane cztery razy w roku, w terminach określonych zarządzeniem Burmistrza Połczyna-Zdroju, sprzed nieruchomości. Jeżeli wytwarzający te odpady nie mogą oczekiwać na dzień zorganizowanego odbioru, mogą sami zdeponować je w gminnym punkcie zbiórki odpadów komunalnych.

§ 14. Odpady budowlano-remontowe, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót, nie wymagających pozwolenia na budowę lub zgłoszenia budowlanego, stanowiące odpady komunalne, powinny być gromadzone odrębnie, w pojemnikach do tego celu przeznaczonych, uniemożliwiających pylenie i przekazywane podmiotowi odbierającemu odpady komunalne.

§ 15. Odpady pozostałe po wysegregowaniu powyżej wymienionych frakcji (tzw. balast) należy gromadzić łącznie w odrębnym pojemniku.

§ 16. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania stałych odpadów komunalnych:

1) stałe odpady komunalne, wytwarzane i gromadzone na terenie poszczególnych nieruchomości, odbierane są przez podmiot odbierający odpady, zgodnie z dostarczonym harmonogramem;

2) następujące frakcje odpadów zbieranych selektywnie:

- papier, karton, tekstylia, tworzywa sztuczne, metale i materiały wielomateriałowe,

- szkło,

- odpady kuchenne i ogrodowe oraz pozostałe odpady ulegające biodegradacji,

mogą być gromadzone w workach z tworzyw sztucznych lub w pojemnikach sztywnych;

3) odpady pozostałe po wysegregowaniu frakcji zbieranych selektywnie (tzw. balast) oraz odpady zbierane nieselektywnie (odpady niesegregowane) powinny być gromadzone w pojemnikach sztywnych;

4) w przypadku jednostkowych sytuacji, gdy odpady te nie mieszczą się w pojemniku, dopuszcza się gromadzenie ich w workach;

5) podmiot odbierający odpady wyposaży nieodpłatnie nieruchomości zamieszkałe w worki do gromadzenia frakcji zbieranych selektywnie oraz w pojemniki do gromadzenia odpadów pozostałych po wysegregowaniu frakcji zbieranych selektywnie (tzw. balastu) lub odpadów zbieranych nieselektywnie;

6) podmiot odbierający odpady przed rozpoczęciem realizacji zlecenia nawiąże kontakt z właścicielami nieruchomości zamieszkałych w celu stwierdzenia czy zamierzają oni skorzystać z udostępnianych przez niego odpłatnie pojemników na odpady zbierane selektywnie;

7) prowadzenie selektywnego zbierania powstających w gospodarstwach domowych odpadów problemowych, w tym: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych, zużytych opon, jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy;

Rozdział 2. Utrzymanie czystości i porządku na częściach nieruchomości, służących do użytku publicznego.

§ 17. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na częściach nieruchomości, służących do użytku publicznego należą do właścicieli tych nieruchomości.

§ 18. Do obowiązków zarządców dróg i placów należy także pozbywanie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych.

§ 19. Drogi, place i parki publiczne będą wyposażone przez właścicieli w pojemniki na odpady. Ilość i rodzaj pojemników zależne będą od potrzeb porządkowych oraz estetycznych. Odpady z pojemników będą zbierane z częstotliwością dostosowaną do tempa wypełniania, nie rzadziej niż co dwa tygodnie.

§ 20. Na terenie nieruchomości, na których organizowane są zgromadzenia o charakterze publicznym lub targowiska, wprowadza się obowiązek zapewnienia przez właściciela nieruchomości:

1) wystarczającej ilości pojemników do zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny;

2) utrzymywania czystości wokół nich oraz niezwłocznego usuwania urządzeń po zakończeniu oczyszczania terenu;

3) zabezpieczenia odpowiedniej ilości szaletów stosownie do liczby uczestników;

4) zapewnienia utrzymania ładu i porządku w trakcie imprezy.

Czynności te właściciel nieruchomości może zlecić organizatorowi imprezy.

§ 21. Usunięcie zanieczyszczeń, spowodowanych przez zwierzęta domowe lub gospodarskie w miejscach publicznych, jest obowiązkiem właścicieli tych zwierząt.

§ 22. Zabrania się wyrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych oraz innych nieruchomości, do pojemników innych właścicieli oraz do koszy ulicznych.

§ 23. Poza obrębem zwartej zabudowy mieszkaniowej dopuszcza się spalanie pozostałości roślinnych, w tym zebranych skoszonych, suchych traw i liści z terenów zielonych, odpadów z drewna (trociny, wióry, ścinki) a także korka, kory, nie zawierających substancji niebezpiecznych, impregnatów, folii itp. o ile nie jest to sprzeczne z zasadami współżycia społecznego; ze względu na konieczność zwalczania szkodników, żerujących na liściach drzew, szczególnie kasztanowców, zaleca się spalanie tych liści w miarę ich opadania z drzew.

Rozdział 3. Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.

§ 24. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami jest dozwolone na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego, tylko za zgodą właściciela nieruchomości, pod warunkiem, że powierzchnia jest szczelna, a ścieki odprowadzane są wyłącznie do kanalizacji sanitarnej albo ogólnospławnej, lub do zbiorników bezodpływowych po przejściu przez odstojnik. Niedozwolone jest odprowadzanie tego rodzaju ścieków do wód powierzchniowych, do gruntu oraz do kanalizacji deszczowej.

§ 25. Drobne naprawy pojazdów samochodowych, na przykład wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje, dozwolone są na terenie nieruchomości poza warsztatami samochodowymi tylko za zgodą właściciela nieruchomości. Powstające w trakcie tych napraw odpady winny być gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy.

§ 26. Właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji obowiązany jest do przekazania go wyłącznie do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów.

Dział III.
Pojemniki do odbioru odpadów komunalnych.

Rozdział 1. Rodzaje i minimalne pojemności pojemników.

§ 27. 1. Minimalne wyposażenie nieruchomości w sprzęt do gromadzenia odpadów komunalnych winno obejmować:

1) w zabudowie jednorodzinnej:

a) w jeden pojemnik na odpady niesegregowane (zmieszane) lub odpady pozostałe po segregacji (tzw. balast),

b) oraz 3 worki do segregacji odpadów,

2) w zabudowie wielorodzinnej:

a) w jeden pojemnik na odpady niesegregowane (zmieszane) lub odpady pozostałe po segregacji (tzw. balast),

b) oraz 3 pojemniki do segregacji odpadów,

3) w zabudowie niemieszkalnej:

a) w jeden pojemnik na odpady niesegregowane (zmieszane) lub odpady pozostałe po segregacji (tzw. balast),

b) oraz 3 worki lub pojemniki do segregacji odpadów, dostosowane wielkością do ilości odpadów wytwarzanych na terenie nieruchomości;

§ 28. Przewiduje się następujące rodzaje i wielkości pojemników do zbierania odpadów komunalnych na terenie gminy Połczyn-Zdrój:

1) kosze uliczne o pojemności od 15 do 70 litrów;

2) pojemniki sztywne na odpady o pojemności 60 litrów, 80 litrów, 100 litrów, 120 litrów, 240 litrów, 800 litrów, 1100 litrów, 1500 litrów;

3) worki z tworzyw sztucznych o pojemności od 60 do 120 litrów;

4) pojemniki o pojemności od 5 m3 do 10 m3 (tzw. kontenery).

§ 29. 1. Do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować pojemniki (lub worki) oznaczone następującym kodem barwnym:

1) żółtym z przeznaczeniem na papier, karton, tekstylia, tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe;

2) zielonym z przeznaczeniem na szkło;

3) brązowym z przeznaczeniem na odpady kuchenne i ogrodowe oraz pozostałe odpady ulegające biodegradacji;

4) szarym lub czarnym z przeznaczeniem na odpady pozostałe po wysegregowaniu powyżej wymienionych frakcji (tzw. balast) oraz odpady niesegregowane.

2. skreślony;

3. Szczegółowa klasyfikacja odpadów przeznaczonych do gromadzenia w poszczególnych rodzajach pojemników jest opisana w załączniku do niniejszego Regulaminu.

§ 30. Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy:

1) dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy: 30 litrów na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik na każdy rodzaj odpadu (frakcję) o pojemności minimalnej 60 litrów na każdą nieruchomość;

2) dla szkół wszelkiego typu: 3 litry na każdego ucznia i pracownika;

3) dla żłobków i przedszkoli: 3 litry na każde dziecko i pracownika;

4) dla lokali handlowych: 10 litrów na każde 10 m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik sztywny 80 litrów na lokal;

5) dla punktów handlowych poza lokalem: 50 litrów na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik sztywny 80 litrów na każdy punkt;

6) dla lokali gastronomicznych: 20 litrów na jedno miejsce konsumpcyjne;

7) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji, straganów warzywniczych oraz małych kiosków spożywczych: co najmniej jeden pojemnik sztywny 80 litrów;

8) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych: pojemnik sztywny 120 litrów na każdych 10 pracowników;

9) dla hoteli, pensjonatów: 20 litrów na jedno łóżko;

10) dla szpitali i obiektów lecznictwa uzdrowiskowego: 20 litrów na jedno łóżko;

11) dla niezabudowanych terenów rekreacyjnych: 240 litrów na każdą działkę w okresie letnim każdego roku, i 120 litrów w okresie zimowym.

§ 31. Przed sklepami wielkopowierzchniowymi i szkołami winny być lokalizowane zestawy pojemników przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów o pojemności od 800 litrów do 1500 litrów.

Rozdział 2. Warunki rozmieszczania pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

§ 32. Właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić pojemniki w miejscach gromadzenia odpadów komunalnych spełniających wymagania § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690).

§ 33. Pojemniki powinny być ustawione w granicach nieruchomości do której wytwórca odpadów posiada tytuł prawny; w przypadku braku możliwości ustawienia pojemników na terenie nieruchomości, konieczne jest uzyskanie zgody właściciela nieruchomości sąsiedniej.

§ 34. Właściciel nieruchomości ma obowiązek zapewnić podmiotowi odbierającemu odpady możliwość opróżnienia pojemników bez konieczności przemieszczania przeszkód, narażania na niebezpieczeństwo ludzi, narażania na powstanie uszkodzeń budowli lub pojazdów.

§ 35. Kosze uliczne powinny być rozstawione w odległościach nie przekraczających 150 m.

§ 36. Na przystankach komunikacji pojemniki należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku.

§ 37. Właściciel nieruchomości, na terenie której zlokalizowane zostały pojemniki do zbiórki odpadów komunalnych, odpowiada za korzystanie z tychże pojemników zgodnie z ich przeznaczeniem oraz za ich właściwy stan techniczny i sanitarny. Niezbędne mycie i dezynfekcja pojemników oraz inne czynności konieczne dla utrzymania ich we właściwym stanie stanowią obowiązek właściciela nieruchomości. Czynności te może wykonywać podmiot odbierający odpady komunalne działający na zlecenie właściciela nieruchomości.

§ 38. Pojemnik nie powinien być uszkodzony lub pozbawiony istotnych części, np. pokrywy.

Dział IV.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 39. Ustala się następującą, częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1) papier, karton, tekstylia, tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe odbierane są co dwa tygodnie;

2) szkło odbierane jest co cztery tygodnie;

3) odpady kuchenne i ogrodowe oraz pozostałe odpady ulegające biodegradacji:

a) budynki jednorodzinne: najrzadziej 1 raz na dwa tygodnie;

b) budynki wielorodzinne: najrzadziej 1 raz w tygodniu w mieście, na wsi 1 raz na dwa tygodnie ;

c) lokale handlowe i punkty handlowe poza lokalem: najrzadziej 2 razy w tygodniu;

d) lokale gastronomiczne, stragany warzywnicze oraz małe kioski spożywcze i uliczne

e) punkty szybkiej konsumpcji: najrzadziej 3 razy w tygodniu w sezonie letnim, i najrzadziej 2 razy w tygodniu w sezonie zimowym;

f) szkoły, żłobki i przedszkola: najrzadziej 3 razy w tygodniu w sezonie letnim, i najrzadziej 2 razy w tygodniu w sezonie zimowym;

g) pensjonaty, hotele, ośrodki wypoczynkowe itp.: najrzadziej 2 razy w tygodniu w sezonie zimowym i najrzadziej 3 razy w tygodniu w sezonie letnim;

h) szpitale i obiekty lecznictwa uzdrowiskowego: najrzadziej 2 razy w tygodniu w sezonie zimowym i najrzadziej 3 razy w tygodniu w sezonie letnim;

i) niezabudowane tereny rekreacyjne: najrzadziej 1 raz w tygodniu w sezonie letnim i najrzadziej 1 raz w miesiącu w sezonie zimowym

4) odpady zielone (trawa, liście, gałęzie) nie mieszczące się w pojemniku, będą

odbierane na indywidualne zgłoszenie;

5) odpady wielkogabarytowe, zużyte opony oraz zużyty sprzęt elektryczny i

elektroniczny z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy odbierane będą

cztery razy w roku, w terminach określonych odrębnym zarządzeniem Burmistrza

Połczyna-Zdroju, bądź na bieżąco w gminnym punkcie zbiórki odpadów

problemowych;

6) odpady budowlane i remontowe będą odbierane na indywidualne zgłoszenie;

7) odpady pozostałe po segregacji (tzw. balast):

- w zabudowie jednorodzinnej: najrzadziej 1 raz na dwa tygodnie;

- w zabudowie wielorodzinnej i pensjonatowej: najrzadziej 1 raz w tygodniu w mieście, na wsi 1 raz na dwa tygodnie;

- lokale handlowe i punkty handlowe poza lokalem: najrzadziej 2 razy w tygodniu;

- lokale gastronomiczne, stragany warzywnicze oraz małe kioski spożywcze i uliczne punkty szybkiej konsumpcji: najrzadziej 3 razy w tygodniu w sezonie letnim, i najrzadziej 2 razy w tygodniu w sezonie zimowym;

- szkoły, żłobki i przedszkola: najrzadziej 3 razy w tygodniu w sezonie letnim, i najrzadziej 2 razy w tygodniu w sezonie zimowym;

- pensjonaty, hotele, ośrodki wypoczynkowe itp.: najrzadziej 2 razy w tygodniu w sezonie zimowym i najrzadziej 3 razy w tygodniu w sezonie letnim;

- szpitale i obiekty lecznictwa uzdrowiskowego: najrzadziej 2 razy w tygodniu w sezonie zimowym i najrzadziej 3 razy w tygodniu w sezonie letnim;

- niezabudowane tereny rekreacyjne: najrzadziej 1 raz w tygodniu w sezonie letnim i najrzadziej 1 raz w miesiącu w sezonie zimowym;

8) odpady z koszy ulicznych: w miarę potrzeby, w zależności od rejonów, w których są

rozlokowane.

§ 40. Do zbierania okresowo zwiększonej ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników sztywnych mogą być używane odpowiednio oznaczone worki z tworzyw sztucznych. Worki takie mogą być udostępniane przez podmiot odbierający odpady.

§ 41. W okresie letnim, właściciele nieruchomości, na terenach których prowadzona jest działalność wiążąca się z okresowym przebywaniem osób (wynajem pokojów itp.) zobowiązani są do zwiększenia częstotliwości usuwania odpadów lub wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady. W przypadku nieruchomości , na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywane jedynie przez część roku odpady komunalne odbierane będą : od maja do października 1 raz na 2 tygodnie, przez pozostałe 3 miesiące: 1 raz na miesiąc. Odpady selektywnie zbierane odbierane będą w terminie odbierania odpadów zmieszanych.

Dział V.
Nieczystości ciekłe.

§ 42. Jeżeli obiekty budowlane znajdujące się na nieruchomości nie mogą być przyłączone do kanalizacji sanitarnej ze względu na jej brak na danym terenie, właściciele nieruchomości zobowiązani są do gromadzenia ścieków w zbiornikach bezodpływowych lub budowy oczyszczalni przydomowych. Lokalizacja i urządzenie zbiorników bezodpływowych oraz oczyszczalni przydomowych winny odpowiadać wymogom, zawartym w odrębnych przepisach.

§ 43. Częstotliwość wywozu ścieków ze zbiorników bezodpływowych ustala właściciel nieruchomości z wywożącym ścieki, w zależności od pojemności zbiornika oraz ilości ścieków wytwarzanych na terenie nieruchomości.

§ 44. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udokumentowania odbioru ścieków umową z operatorem kanalizacji sanitarnej lub wywożącym ścieki i kwitami regularnego opłacania za korzystanie z tych usług. Dokumenty te muszą być udostępnione do wglądu na żądanie osób uprawnionych.

§ 45. Ustalenie ilości ścieków wytwarzanych na terenie nieruchomości i z niej odbieranych, niezbędne dla zawarcia umowy i rozliczania usług, reguluje ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 r. Nr 72 poz. 747, ze zmianami).

§ 46. Zabrania się:

1) gromadzenia nieczystości ciekłych komunalnych powstających na terenie nieruchomości niepodłączonych do sieci kanalizacyjnej poza zbiornikami (szambami), przeznaczonymi do ich gromadzenia;

2) wylewania do kanalizacji sanitarnej lub ogólnospławnej zużytych olejów, smarów,
rozpuszczalników i innych zanieczyszczeń pochodzących z napraw lub konserwacji
mechanizmów;

3) wylewania do kanalizacji sanitarnej substancji toksycznych.

Dział VI.
Zasady utrzymywania zwierząt.

Rozdział 1. Zasady utrzymywania zwierząt domowych.

§ 47. Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami.

§ 48. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązani są do:

1) wyeliminowania możliwości samowolnego opuszczania przez zwierzę terenu nieruchomości, na której jest ono utrzymywane;

2) wprowadzania psów w miejsca publiczne tylko na smyczy, a psów ras uznanych za agresywne oraz psów innych ras, zachowujących się agresywnie - również w kagańcu; zwolnienie psa ze smyczy dopuszczalne jest wyłącznie wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania pełnej kontroli nad jego zachowaniem;

3) niezwłocznego uprzątania nieczystości, pozostawionych przez należące do nich zwierzęta w miejscach publicznych i umieszczania ich w pojemnikach na odpady komunalne; w tym celu właściciele powinni posiadać niezbędne wyposażenie.

2. osoby, utrzymujące psy ras uznanych za agresywne oraz psy obronne, zobowiązane są do oznakowania należących do nich nieruchomości tabliczkami ostrzegawczymi.

§ 49. Zasady postępowania ze zwierzętami bezdomnymi reguluje "Program zapobiegania bezdomności zwierząt domowych oraz opieki nad zwierzętami bezdomnymi na terenie Gminy Połczyn-Zdrój" uchwalony przez Radę Miejską w Połczynie-Zdroju.

§ 50. 1. Zabrania się:

1) utrzymywania zwierząt domowych w sposób uciążliwy dla otoczenia i naruszający wymagania sanitarne;

2) szczucia psami ludzi lub zwierząt oraz doprowadzania psów do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub innego zwierzęcia.

Rozdział 2. Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.

§ 51. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich:

1) na terenach zwartej zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i jednorodzinnej;

2) na terenach ogrodów działkowych;

3) w strefie ochrony uzdrowiskowej "A".

§ 52. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych terenów, zajętych przez instytucje użyteczności publicznej, hotele, strefy przemysłowe.

§ 53. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, ze zmianami);

2) przeprowadzania dwa razy w roku deratyzacji pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, realizowanej przez podmiot uprawniony;

3) wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona;

4) przestrzegane będą przepisy sanitarno-epidemiologiczne;

5) nieruchomość winna być zabezpieczona przed możliwością samowolnego opuszczenia jej przez zwierzęta gospodarskie.

Dział VII.
Deratyzacja.

§ 54. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają następujące obszary Gminy Połczyn-Zdrój:

1) obiekty użyteczności publicznej i obsługi ludności, obiekty gospodarcze, budynki zamieszkania zbiorowego oraz budynki wielolokalowe;

2) domy mieszkalne i obiekty gospodarcze nie przyłączone do kanalizacji sanitarnej;

3) zabudowane miejsca na pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych;

4) pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich;

5) targowiska miejskie;

6) szalety publiczne.

2. Ustala się terminy przeprowadzania deratyzacji:

1) w terminie od dnia 1 marca do dnia 31 marca, lub

2) w terminie od dnia 1 października do dnia 31 października.

§ 55. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni stwarzającej zagrożenie sanitarne Burmistrz Połczyna-Zdroju, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi termin jej przeprowadzenia.

Dział VIII.
Postanowienia końcowe.

§ 56. Wszelkie nieprawidłowości dotyczące stanu czystości i porządku na terenie gminy Połczyn-Zdrój można zgłaszać do Straży Miejskiej.

§ 57. Urząd Miejski w Połczynie-Zdroju będzie inicjował działania, jak również będzie popierał inicjatywy mieszkańców mające na celu poprawę czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego i estetycznego gminy.


Załącznik do Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Połczyn-Zdrój

PRZYKŁADOWY PODZIAŁ ODPADÓW DO SEGREGACJI

Odpady przeznaczone do gromadzenia w pojemnikach (workach) na terenie nieruchomości

ODPADY KUCHENNE I OGRODOWE(pojemnik oznaczony kodem brązowym)

PAPIER, KARTON, TEKSTYLIA

TWORZYWA SZTUCZNE, METALE, OPAKOWANIA WIELOMATERIAŁOWE

(pojemnik oznaczony kodem żółtym)

SZKŁO

(pojemnik oznaczony kodem zielonym)

ODPADY POZOSTAŁE PO SEGREGACJI (pojemnik oznaczony kodem szarym lub czarnym)

-odpadki kuchenne (stałe)

-skorupki jaj

-skorupki z orzechów

-resztki owoców i warzyw

-filtry do kawy i herbaty z zawartością

-kwiaty i pozostałości roślin

-liście

-trawa

-przycięte części drzew i krzewów

-papierowe ręczniki, chusteczki, serwetki

-małe zwierzęce odchody z trocinami

-zepsuta żywność

-papier i karton zanieczyszczony żywnością

itp.

-gazety, czasopisma

-katalogi, prospekty

-papier szkolny, biurowy

-książki

-torebki papierowe

-tektura i kartony

-tekstylia

-butelki po napojach

-butelki po środkach czystości

-butelki po środkach zmiękczających tkaniny

-butelki po płynach do prania

-butelki po środkach do pielęgnacji ciała

-puszki po żywności

-puszki po napojach

-puszki po karmie dla zwierząt

-inne elementy metalowe

-opakowania tetrapack (wielomateriałowe)

-plastikowe opakowania po produktach spożywczych (np. jogurtach, margarynach)

-opakowania z papieru powlekanego (laminowanego)

-opakowania po słodyczach, ciastkach, owocach

-opakowania po mrożonkach

-małe opakowania ze styropianu itp.

-zakrętki i pokrywki z tworzyw sztucznych

itp

PRZEDMIOTY SILNIE ZABRUDZONE NALEŻY OCZYŚCIĆ

-butelki i szklane opakowania po napojach i żywności

-słoiki (bez nakrętek, zacisków, gumowych uszczelek)

-szklane opakowania po kosmetykach

-inne opakowania szklane

-stłuczka szklana

itp.

PRZEDMIOTY SILNIE ZABRUDZONE NALEŻY OCZYŚCIĆ

-worki z odkurzacza z zawartością

-sznurki i wstążki

-kobiece artykuły higieniczne

-zużyta wata, waciki

-lustra

-szkło zbrojone

-szyby samochodowe klejone

-szkło nietłukące (naczynia typu acro)

-szkło okienne

-ceramika

-popiół i żużel - zimny!

-niedopałki papierosów

-zmiotki (śmieci)

-pieluchy jednorazowe (tzw. pampersy)

-odpadki z ryb, mięsa i kości

-kalka techniczna

-papier i karton zanieczyszczony wapnem, cementem itp.

-itp.

Postępowanie z odpadami gromadzonymi odrębnie

lp

klasyfikacja

wyszczególnienie

sposób postępowania

1

Odpady wielkogabarytowe

meble, dywany, wykładziny, sprzęt elektryczny i elektroniczny, duże opakowania w tym opakowania ze styropianu, zużyte opony itp.

odpady te będą odbierane, z częstotliwością określoną zarządzeniem Burmistrza sprzed nieruchomości. Jeżeli wytwarzający odpady wielkogabarytowe nie mogą oczekiwać na dzień zorganizowanego odbioru, mogą sami zdeponować te odpady w gminnym punkcie zbiórki odpadów komunalnych

2

Odpady mogące zawierać substancje niebezpieczne

baterie i akumulatory

należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać do specjalistycznych pojemników znajdujących się w gminnym punkcie zbiórki odpadów komunalnych, lub w szkołach, świetlicach oraz w sklepach prowadzących sprzedaż i zbiórkę tego rodzaju artykułów

3

opakowania zawierające resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, środków owadobójczych środków ochrony roślin i nawozów, benzyn, olejów mineralnych i syntetycznych, leków

należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać je do gminnego punktu zbiórki odpadów komunalnych

4

pojemniki po aerozolach

należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać je do gminnego punktu zbiórki odpadów komunalnych

5

przeterminowane leki

należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w aptekach na terenie gminy Połczyn-Zdrój lub do gminnego punktu zbiórki odpadów komunalnych

6

świetlówki

należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać je do gminnego punktu zbiórki odpadów komunalnych

7

materiały i odczynniki fotograficzne, taśmy barwiące, tusze do drukarek i tonery, taśmy wideo, kasety magnetofonowe

należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać je do gminnego punktu zbiórki odpadów komunalnych

8

odpady zawierające azbest

demontaż i przetransportowanie przez uprawniony podmiot na składowisko odpadów niebezpiecznych, w którym znajduje się kwatera do składowania wyrobów azbestowych

9

Inne odpady problemowe

odpady budowlane i rozbiórkowe

należy zbierać odrębnie i przekazywać odbierającemu odpady komunalne

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00