Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2024-04-24

Transport przyszłości będzie zbiorowy

To, czy transport lokalny będzie ekologiczny, zależy nie tylko od samorządów, niemniej jednak mogą one wykorzystać istniejące instrumenty z myślą o poprawie jakości życia mieszkańców

Dobrze zorganizowana komunikacja publiczna to jeden z elementów przyszłości transportu w miastach.

– Miasta będą zmierzały do dekarbonizacji, a jednym z bardzo ważnych tego powodów jest znaczenie dekarbonizacji dla podmiotów, które funkcjonują w gminach. Jeżeli firma ma liczyć ślad węglowy i jest zobowiązana do raportowania ESG, to musi sprawozdawać ten ślad węglowy w całym łańcuchu wartości, a na to składają się na przykład dojazdy pracowników do miejsca pracy – wyjaśnia dr hab. Robert Tomanek, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach z Katedry Transportu.

Dekarbonizacja transportu oraz transport ekologiczny w ogóle to jednak bardzo złożone zagadnienia.

– Z jednej strony badania wskazują, że mamy coraz większe oczekiwania ze strony mieszkańców, którzy przede wszystkim chcą oddychać powietrzem dobrej jakości i mieć zielone miasta, co częściowo idzie w parze z dekarbonizacją, chociaż oczywiście to nie jest to samo. Z drugiej strony istnieje opór społeczny, na przykład w sytuacji, kiedy samorządy Warszawy czy Krakowa chcą wprowadzać strefy czystego transportu. Ten opór to według badań jest mniejszość, jednak politycznie zauważalna – tłumaczy dr hab. Michał Wolański, profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00